Internacia Ligo de Esperantistaj Instruistoj
هدف بهسوی آینده
ILEI اتحایه جهانی معلمان اسپرانتودان است.
هدف اصلی ILEI کمک به آموزگارانی است که میخواهند آموزش و استفاده از زبان اسپرانتو را بهعنوان پایه و الگوی نظم نوین ارتباطی در مدارس و آموزشگاههای سراسر جهان توسعه بخشند، به طوری که همه فرهنگهای بشری از شانس و امکان یکسانی برای اظهار و عرضه خویش برخوردار باشند.
ILEI در سال ۱۹۴۹ بهعنوان سازمان تخصصی آموزش و تحصیل پایهگذاری شد و دارای روابط همکاری، عملیاتی و مشاورهای با UEA (سازمان جهانی اسپرانتو) و UNESCO (سازمان فرهنگی، علمی،آموزشی ملل متحد) میباشد.
اعضای ILEI، معلمان و کادرهای علمی-آموزشی هستند که بهکارگیری اسپرانتو را حمایت کرده و در عمل آن را به کار میبرند.
اعضاء در شاخههای کشوری و کمیسیونهای کاری سازماندهی میشوند. علاوه بر این، اتحادیه از کمیتههایی که هر شاخه کشوری را نمایندگی میکنند، و از رؤسایی که فعالیتها و سازمانهای مختلف را هماهنگ میکنند تشکیل یافته است.
یکی از اهداف اصلی ILEI کمک به مؤسسات آموزشی اسپرانتو است، یعنی مؤسسات (شامل دانشگاهها و مدارس) مختلفی که در رابطه با زبان اسپرانتو فعالیتی صورت میدهند. یک نمونه عمومی از این کمکهها تسهیل ارتباط بین اینگونه مؤسسات برای همکاری و تبادل تجربیات و حتی اجرای پروژههای منطقهایی یا بین کشورها است.
برای حمایت از آموزش زبان بینالمللی ILEI وسایل آموزشی را تهیه و ارائه کرده، مسابقات و امتحانات زبان را برای آموزشدیدگان تدارک میبیند.
سطح دانش زبانی افرادی که در دورهها شرکت میکنند به کیفیت آموزشی و تجربه معلمان نیز بستگی دارد. به همین دلیل ILEI همواره در تلاش برای آموزش، بازآموزی، و بهبود کیفیت آموزشی معلمان است. همانند همه سازمانهای تخصصی، در ILEI گروههائی از متخصصان آموزشی فعالیت کرده و ضمناً فرهنگ تخصصی حرفهای آموزشی را بهصورت سازمانیافته تدارک میبینند.
نکته مهم و قابلذکر،کانالهای ارتباطی ILEI است که ازجمله نشریه IPR (مجله بینالمللی آموزش) بهصورت فصلنامه برای معلمان، و نشریه Juna Amiko (دوست جوان) برای دانشآموزان است. بهجز این نشریات، وسایل ارتباطی دیگری نظیر اینترنت، فیلم، و اعلانهای مختلف نیز جهت تسهیل ارتباطات به کار گرفته میشود.
اعضای ILEI میتوانند با شرکت در کنفرانسهای سالانه، سمپوزیومهای علمی، و نشستهای مختلف، یکدیگر را ملاقات کرده و از آخرین اخبار و رویدادهای آموزشی مطلع شده و به تبادل آرا و افکار بپردازند.
ILEI با بسیاری از سازمانهای تخصصی و نشریات آموزشی که در رابطه با آموزش زبان فعالیت میکنند، و با مؤسساتی که خدمات سودمند برای آموزش و تدریس زبان بینالمللی ارائه میدهند، رابطه و همکاری نزدیک دارد.
– IRLEI – Irana Ligo de Esperantistaj Instruistoj
انجمن آموزگاران اسپرانتودان ایران
IRLEI در سال ۱۳۷۶ توسط رضا ترابی، حمزه شفیعی و سیمین عمرانی بنیان نهاده شد و بهعنوان شاخه کشوری اتحادیه جهانی معلمان اسپرانتودان در همان سال پذیرفته شده و شروع به فعالیت کرد. IRLEI تلاش دارد تا اهداف و خدمات ذکرشده ILEI را در سطح کشور ایران توسعه داده و بهعنوان رابطی بین معلمان اسپرانتودان ایرانی و سایر مؤسسات آموزشی عمل نماید.
IRLEI هم اکنون بهعنوان شاخه آموزشی مؤسسه سبزاندیشان، دورههای آموزش حضوری و مکاتبهای زبان اسپرانتو را به علاقهمندان عرضه مینمایید.
از همه علاقهمندان به تدریس زبان اسپرانتو دعوت میشود به IRLEI بپیوندند تا با همیاری تمامی اسپرانتودانان ایرانی بتوانیم امور آموزش این زبان را بهصورت سازمانیافته و هماهنگ در سطح کشور عرضه کنیم. لازم به ذکر است که مسئولیت کنونی انجمن آموزگاران اسپرانتودان ایران با احمدرضا ممدوحی میباشد و کمیسیون آموزشی انجمن همچنان فعال و پویاست. +
پ ن: با سپاس از دوست ارجمند حمزه شفیعی که ترجمه بخش اول این مطلب از اسپرانتو به فارسی کار ایشان است.